“Din Iubire” – partea a II-a

Recital poetic:

Din Iubire

*

Partea a II-a

*

“Din Iubire, scriu eu această

Nevrednică slovă

În formă de stea, –

Să mai priceapă și alții,

Nimicul din ea…

*

Nimic, nimic, nimic,

Tica,-tica, – tica,-tica, tica,-tica; –

… Într-acest cimitir părăsit,

Pe-unde pașii-mi se poartă,

Cercetând-o pe-a lumei măiastră,

Vremelnică trecere, –

N-am habar de nimic.

Nici grija zilei de azi,

Trăind clipa de-acum; –

Nici a purta grijile de ieri,

Căci am același tovarăș, la drum; –

Nici nu știu ce e mâine,

E zi de sărbătoare,

Sau de plângere, –

Amar, dintr-atâta iubire,

Plină de întristare…

Ce-mi sunt acestea,

Vremelnice păsuri?!

Nimicuri.

Pe-aceste nimicuri,

Să mi se fi risipit..

Viața mea?!…

*

O! Lume, lume, lume!..

Din prea marea-ți iubire,

S-au risipit fiii tăi,

Pe toate meleagurile,

Fiicele tale,

  • Și-au cumpărat deja,

Marame de doliu, –

O, lume, – lume, – lume,

Din prea marea-ți bunătate,

S-au risipit averile tale,

Strâns-au ostașii tăi, nelegiuirea, –

Hambarele deșertăciunii

Și-au deschis porțile,

  • Vin secerătorii,

La timpul de cernere!..

O, lume,

Din prea marea-ți trufie,

Pier sufletele nevinovate,

  • Sabia morții, legiu-va

Întinderile tale,

Pe unde ți-ai întins înșelarea

Și stricăciunea; –

Moartea ară de zor,

Peste capetele regilor,

  • În lanțuri, servitorii

Nefericirii, –

Numai corbii, mai pot glăsui,

Pe tărâmul fărădelegii:

S-au împietrit inimile oamenilor,

Din iubirea de lume,

  • O, robia-le cruntă, –

Sclavilor deșertăciunii,

Rușinarea; –

O, lume, lume, lume,

De pe acum, să fii plânsă,

Zilei tale de sărbătoare,

Căci păgânilor ai întins masa ta,

Cu ofranda sufletelor nevinovate

Pe altarele ororii; –

S-au ospătat, când unii, când alții,

De la bucuria urii și răzbunării,

Închinându-și pocalele, –

O! Au cinstit nedreptatea,

Legiferând fărădelegea,

Iubitorii de arginți, –

Despoții tăi, au hulit tot ce-i sfânt,

Aducând strâmbătatea, –

O! Nimeni, nu mai are curajul

A-și recunoaște vinovăția, –

S-au îmbătat cu fericirea ta,

Spre nefericirea altora; –

Vai, lume, – lume, – lume,

Plângere, e ziua ta de sărbătoare!..

O, se vor rușina, oare,

Dascălii tăi?!

Bieții copilași ai lumii aceste,

De la aceștia,

S-au deprins întru fărădelege,

O! Lume, vei mai avea glas

A spune

Dacă toate să fi fost

Din iubire?!..

  • Căci ce iubire, să fie aceasta?!

Mă întreb eu, nimicul –

Nimicul strivit de lumea

Plină de iubire; –

Să întreb, așadar,

Pe toți care știu despre toate

Și pe toate de le știu de la toți,

  • Pe unii și alții, care știe socoate,

Dintr-o nemică, ce poți să mai scoți, –

Ori eu, Nimic, nimic, nimic,

Nimic nu mai știu,

Ce-a fost ieri, ce e azi,

Ce va fi mâine?! –

Nimic, nimic, nimic,

În clipa de-acum

Când…

Tica, tica, – tica, tica, – tica, tica,

Pășesc printr-acest părăsit cimitir,

Mă uit în stânga, mă uit în dreapta,

Dinapoia-mi, denaintea-mi,

  • Nu știu nimica…

*

Și iată c-așa, pășeam eu

  • Nimicul –

 prin lume,

Întrebând, întrebând, întrebând, –

Dară nime, cu glas, a îmi spune,

Povestea spravului-în vânt, –

Mă trezii, în sfârșit, delirând,

Biet bătrân, într-o lume

Streină…

Tica, tica, – tica, tica, – tica, tica,

Nimic nu știu. Știu nimic.

Mi se pare că știu eu ceva;

Să fi uitat?! Ah, da! Știu,

În sfârșit! Știu că nu știu nimica…

Doar părelnica-mi slovă,

Mai poate descrie ceva.

*

Iaca, merg:

Tica, tica, – tica, tica, – tica, tica,

Întrebând, întrebând, întrebând, –

Pe unii, pe alții, – care-or mai știe ceva,

Ceva – orice – din și despre Iubire,

Orice, oricât de micuț, viu Cuvânt,

Neînsemnat lumii aceste,

Pe-atât de blând,

Pe cât de plăpând, –

… Oftez …

Chiar nime-a mai poate grăi,

Ce este aceea, Iubire?!..

Căci toți par a ști

Orice, tot vorbind despre ea, –

Pe când eu, Nimicul acesta,

Strivit de a lumii orbire,

Nimic nu mai pot cuvânta; –

O! Chiar nime-a mai spune-adevărul?

Să fie dintr-același simț de iubire,

Când eu, prin cimitir călătorul,

Privesc înapoi, către lume-n uimire,

Recunoscând deșertăciunea?!.. –

Tr-acolo, abia de zăresc, uneori,

Pe careva ce-într-adevăr, a îmi spune

De ce-i atâta sminteală prin lume,

Toți nutrind spre-o cerșită iubire,

Și totuși, câtă amarnică,

Jalnică, Ne-fe-ri-ci-reeeee!..

Prea mulți, vorbind măreț

Despre-aceea,

Ce-o caută toți, –

Până și dascăli,

Fel de fel,

A scrie

Cât mai citeț:

IUBIRE

Însă ea, singură vre-i-a,

De prin cetăți,

Alungată de toți,

Chemată la târguri,

Unde-n tarabele lor,

Tot să socoți,

Până și prețuirea

Acestor nemicuri…

… Oftez …

Să fie, oare, toate acestea,

Dintr-o prea mare iubire?

Cine mai știe povestea

Spravului purtat de vânt

Spre-un citimir părăsit,

Devenit într-un cânt,

Singura lui fericire?!..

O! Sătul de războaiele lor,

Vreau acasă, vântule!

  • zice spravul –

și gemândul

bard

  • zugravul, –

Ai răbdare, cântule!..

*

Într-o candilă, ard

Stihul inimii mele…

Tica, tica, – tica, tica, – tica, tica,

Nu știu nimica…

O! Într-această lume,

În care toți vorbesc despre Iubire,

Câtă deșertăciune!

De-atâtea vorbe ce-și spun,

Nici cuvinte n-am, a le pun

Unite, unele lângă altele,

Unele peste altele,

Într-un amalgam de nimicuri,

A scrie despre înaltele,

Mult-idealele vise

Care dintr-altele,

Să smulgă această minciună

Ce și-o recită întruna, –

O! Ferice de-acel care nebun,

Fuge de-această lume,

În care de-atâta iubire,

Geamătu-i de fericire

S-asamănă cu nimică-altceva,

Decât cu minciuna

Pe care și-o scriu

Dascălii deșertăciunii; –

Ferice de-acel care-înțelege

Tot ce aceștia își spun,

  • Căci dintr-atâta iubire,

Geme lumea de traume,

Chinuri și suferințe,

Ale nefericirii, –

Dintr-atâta amar de iubire,

Pe care toți și-o strâng în hambare,

O! Cântă cerșetorii

Aceleași neputințe

Ale celor dați spre robire,

Îmbătați de-o rătăcire,

Și-au pus împărăției, hotare, –

O! S-au rătăcit unii de alții,

Căutând fericirea, –

Priviți-o-n tarabele vremii,

Cu suflete chinuite,

Pentru aceste nimicuri!

De-atâta iubire,

O, cât adevăr! Într-un geamăt,

Ce nefericire, –

S-au scumpit, ochii lumii,

Punând prețul iubirii,

Cântărind-o

După măsura inimii lor

Îmbătată de boala uimirii

Când nerecunoscând-o,

Părăsind-o,

Au alungat-o din lumea acelor

Ce-au strigat-o pre numele său:

Înțelepciune!

O, Înțelepciune!

Nu ești tu aceea care nu te afli

În inimile pline de viclenie?

Nu ești tu aceea care nu șade

În cetățile fărădelegii?

O, Înțelepciune!

Numai mortul mai poate a te grăi,

Lumii acesteia orbită de-atâta trufie,

Încât să nu își vadă nevrednicia

De-a te afla o clipă, în sânu-i, –

O, tot să mori, încercând a trăi,

Când vezi atâta fățărnicie,

Într-atât cât socotu-i, de spunu-i:

Lume! De-ai ști, câtă vremelnicie!.

O, cât adevăr! Într-un geamăt,

Ce nefericire, –

S-au scumpit, urechile lumii,

Cercetând de zor

Nimicurile

Științelor lor,

Biete invenții, a spune la unii,

  • Că n-or născocit

Decât tot ce numai nebunii,

Puteau să dărâme,

A-și spuie că-n zadar și-au tocit

Scumpătatea neputințelor, –

Nimic n-au clădit, dintr-această iubire

Pe care și-o recită-într-un cor,

Nechibzuințelor,

Tuturor!..

O! Dintr-atâta iubire,

Paradisul nebunilor!..

Aceasta e jalnica,

Amarnica lor sărbătoare,

Tirani, mici și mari,

Ridicându-și falnica

Împărăție de-argați și tâlhari,

Pe-atât de strălucitoare,

Pe cât luciul apei stătătoare; –

O, voi, din cei bravi și tari,

Priviți, rogu-vă, măcar o clipă,

A voastră îndelung-nălucitoare

Paradă a năzuinței, –

S-a îmbătat lumea, de fericire!

Din prea marea-vă iubire,

V-ați pus lanțurile

Nechibzuinței; –

Când la orice prostie,

Numindu-vă înțelepciune,

Spravul, o nemică, le-a zice:

Hai, treacă! Meargă! Fie!..

Numai

Să fugă de lumea aceasta,

O, ce minune!

Suflă, vântule,

Bardule,

Du-mă departe, spre alte meleaguri!..

  • Aici n-am cunoscut decât nebunie, –

O! Câtă a lumii aceste, deșertăciune!..

 ..Tica, tica, – tica, tica, – tica, tica,

–       Nu știu nimica…”

*

Sfârșitul părții a II-a.

*

© Th3Mirr0r

About Th3Mirr0r

polyvalent artist: “We live here on Earth, but often finding ourselves as living in separate worlds…” * marianiulianpetrea@gmail.com
This entry was posted in amintiri, art, artă, creaţie, cugetări, dragoste, echilibru, EDELWEISS, filozofie, fragment, Gânduri, inimă, iubire, literatura, literature, Literatură, meditaţie, minte, Muza, NEWS, oameni, personal, poem, poetry, poezie, poezii, prietenie, proiect, reflecţie, romantic, scriere, sentimente, societate, spiritual, suflet, th3mirr0r, tristeţe, univers, universul artei, versuri, viaţă, writings and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a comment